Zanim ujmiesz wydatek w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów,
warto sprawdzić czy może on być do niej zaliczony!
Ostrożność nie kosztuje, może jednak ochronić Ciebie przed nieprzyjemnościami karno skarbowymi.
Przemyśl i dokonuj zakupy!

Kilka przykładowych wydatków, dość uniwersalnych propozycji, znajdziesz poniżej.
I grupa kosztów - dotyczy mieszkania lub biura, w którym znajduje się
siedziba Twojej firmy
Czynsz i media
Stanowią dość znaczny, comiesięczny koszt firmy. Warto go więc wprowadzić do KPiR,
i to zarówno wtedy, kiedy lokal jest Twoją własnością, jak i wtedy, kiedy wynajmujesz go na rynku wtórnym np. biuro, sklep, halę…
Uwaga!
Gdy siedziba Twojej firmy zajmuje część mieszkania, koszt za media oblicza się
proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni.
Usługi telekomunikacyjne
Firma bez telefonu, internetu, światłowodu…? Trudno sobie dziś taką sytuację wyobrazić. Wydatki na niezbędne narzędzia do pracy możesz spokojnie zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Wyposażenie biura – meble biurowe, wyposażenie biurowe.
Wyposażenie biura niezbędne do realizacji podstawowych zadań organizacji np. krzesła, biurka, stoły, aneks kuchenny, szafy biurowe, sekretarzyki, lampy itp., może również stanowić wydatek zaliczany do kosztów uzyskania przychodów.
Uważaj jednak na jego wartość oraz sposób montażu, gdyż to determinuje sposób zaliczenia go w koszty np. jako środek trwały, wyposażenie…
Materiały biurowe – papier, długopisy, ołówki, segregatory, zszywacze, zaszyty itp.
Pomimo wszechobecnego komputera, który zastępuje wiele dotychczasowych narzędzi do pracy, potrzebujesz nadal materiałów pomocniczych np. długopisów, zszywaczy, zeszytów, notatników, spinaczy, segregatorów, papieru do drukarki itp.
Często mówimy, że są to drobiazgi, ale warto je ująć w kosztach firmy. Jeśli jesteś Vatowcem, pamiętaj, zadbaj o fakturę!
Uwaga!
Gdy kupujesz materiały biurowe, nie rezygnuj z pobrania faktury za zakup. Wydatek może mały, ale czasami pomocny, by uniknąć zapłaty podatków.
Środki czystości i usługi z tym związane.
Kupuj! Ale pamiętaj – z umiarem. Wielkość zużycia da się oszacować. Może się czasami też okazać, iż warto wynająć firmę do tego rodzaju prac niż ponosić koszty na zakup produktów i zatrudnienie odpowiedniego personelu. Oprócz spodziewanego dobrego rezultatu czystości, masz czas wolny dla siebie;)
Dekoracja wnętrza – np. zegary, plakaty, obrazy czy doniczki z kwiatami.
Miło jest wejść do biura schludnego, zadbanego, z dobrą aurą. A taki efekt uzyskasz dzięki dodatkom typu kwiaty, dekoracje ścienne, obrazy itp.
Zainwestuj w firmę!
Ona dużo powie o Tobie klientom.
Uwaga!
Dekoracje biura nie mogą mieć jednak charakteru reprezentacji.
(patrz: https://pracowniapdk.wordpress.com/2019/05/28/koszty-zawrot-glowy-2/)
Wydatki na remont biura, w tym wymianę okien, drzwi.
Ta grupa wydatków może również przysparzać problemy interpretacyjne w zakresie możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów, ale ich zasadność uchroni Ciebie przed kłopotami ze „skarbówką”.
Jest to ważna i dość znaczna grupa kosztów, które przedsiębiorstwo ponosi w trakcie swojego rozwoju. Dlatego pamiętaj o fakturze!
II grupa kosztów - elektronika i akcesoria (sprzęt)
Wydawałoby się, że grupa ta nie wymaga głębszego omówienia.
Okazuje się jednak, że sporo problemów tworzy postępująca jak szalona, technika.
Szybkość zmian powoduje nieustające generowanie kosztów na te cele.
Pytanie czy nie za często?
Warto studzić ten rodzaj kosztów, a rzeczywiste potrzeby powinny być motorem dla tego rodzaju wydatków. A są to m. in.:
- Komputery i akcesoria.
- Drukarki i materiały eksploatacyjne np. tusze.
- Skanery, ksero itp.
- Aparaty fotograficzne, kamery itp.
- Telefony, abonament + połączenia telefoniczne.
- Telewizory, sprzęt audio.
- Okablowanie – sieć komputerowa, telefoniczna…
- Abonamenty telewizyjne i radiowe.
III grupa kosztów - edukacja
Któż z nas nie dostrzega w swojej działalności potrzeby dodatkowej wiedzy z różnych dziedzin działania firmy?
Informacja i wiedza stała się podstawowym atutem dobrze prosperującej organizacji.
Zatem:

- Książki fachowe
- Prasa codzienna.
- Szkolenia, warsztaty, studia podyplomowe.
- Kursy językowe.
- Konferencje.
IV grupa kosztów - reklama.
Znak towarowy, wizytówka, strona internetowa czy też reklama oraz promocja we wszelakich mediach jest obecnie podstawowym elementem komunikacji i dotarcia do klienta oraz pozostania w jego świadomości na długo.
Wydatek zalicz do kosztów, trzymaj jednak rękę na pulsie i sprawdzaj aktualny stan prawny w tym zakresie. Śledź wykluczenia;)
V grupa kosztów - podróżne służbowe (delegacje).
Diety, koszty noclegów, koszty dojazdu do miejsca delegacji i powrót do firmy – jak najbardziej należy wprowadzić do kosztów uzyskania przychodów.
Uwaga!
Jeśli zapewnisz osobie delegowanej wyżywienie np. śniadanie w hotelu, pomniejsz wartość diety wedle obowiązujących przepisów – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.
(http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20130000167)
VI grupa kosztów - transport
Całą gamę kosztów dotyczącą transportu – paliwo, części zamienne, ubezpieczenie, serwis, amortyzacja pojazdu, leasing – jak najbardziej możesz włączyć do kosztów uzyskania przychodu. Sposób ich zaliczenia generuje nie lada kłopoty, gdyż prawo w tym zakresie jest dość skomplikowane, niejasne i często się zmienia.